به خاطر داشته باشید محاسبه ظرفیت جرثقیل با استفاده از شیوه‌های گوناگونی معین می گردد. به طور کلی محاسبه ظرفیت جرثقیل به واسطه عوامل متعددی مشخص شده و گنجایش باربری جرثقیل ممکن است بر اساس دامنه بالابر و همچنین زاویه دچار یک سری تغییراتی گردد. آگاهی نسبت به موضوع نحوه محاسبه ظرفیت جرثقیل برای هرگونه فرایند بالا بردن بسیار حائز اهمیت است تا اطمینان حاصل نمایید که شما قادر هستید از جرثقیل سیار خویش با خاطری آسوده استفاده نمایید.

چگونگی محاسبه ظرفیت جرثقیل

دقت داشته باشید نحوه محاسبه ظرفیت جرثقیل اکنون یکی از موضوعات بسیار مهم است. از جمله محاسبات بزرگی که همواره برای هر یک از پروژه‌های ساختمانی موثر واقع می شود ظرفیت بار جرثقیل است. تعیین و محاسبه میزان ظرفیت جرثقیل باعث می شود تا برای افراد فضای کار ایمن را تضمین نماید و به طور کلی به هریک از پروژه‌‌های موجود اجازه خواهد داد تا بدون مشکلی پیشروی کند. امکان دارد نیاز باشد تا شما معیار ظرفیت جرثقیل را به منظور نمودار بار دریابید. در واقع جهت محاسبه معیار ظرفیت جرثقیل بایستی حتما فرمول معینی را مورد استفاده قرار دهید.
به منظور کار ایمن جرثقیل بدون اینکه بار بیفتد و یا به دستگاه آسیبی وارد شود حتماً باید نسبت به میزان ظرفیت بار جرثقیل اطلاعاتی را به دست آورید زیرا دانستن این نکته بسیار ضروری است.
بایستی اپراتور‌های جرثقیل طی هر مرتبه که این قطعه را مورد استفاده قرار می‌ دهند مجدد به محاسبه این مقدار بپردازند؛ چرا که با توجه به دامنه بالابر و موقعیت بالابر امکان دارد میزان محاسبه شده تفاوت داشته باشد.
اگر می خواهید چگونگی محاسبه جرثقیل را بدانید باید بگوییم هر یک از جرثقیل‌ها دارای ظرفیت باربرداری گوناگونی است که پیش از همه به واسطه ابزار آلات مورد استفاده به وجود می آید. به منظور محاسبه ظرفیت جرثقیل همواره بعضی از جرثقیل‌های سیار و همچنین سیستم هیدرولیکی نسبت به دستگاه‌های دیگر از قدرت بیشتری برخوردار هستند و به طور معمول هر جرثقیل میزان گوناگونی از وزن متعادل را دارا است که منجر می گردد در زمان بالا بردن اجسام و لوازم به صورت ثابت باقی بماند.
عوامل متعددی ممکن است بر روی محاسبه ظرفیت جرثقیل موثر واقع شود به عنوان مثال از جمله عوامل تاثیر گذار برای محاسبه ظرفیت جرثقیل می توان گفت آیا لبه مشبک را مورد استفاده قرار داده‌ اند و یا آیا جرثقیل به خوبی می تواند بار مورد نظر را تحمل نمایند و یا در یک محل باقی می ماند بنابراین تمامی این موارد بر روی ظرفیت بالابر موثر واقع می شود.
زمانی که متوجه شدید ابزار آلات مورد نیاز می‌ تواند بار مورد نظر را بالا ببرد قادر هستید از فرمول ریاضی کمک بگیرید. در حقیقت استفاده از این فرمول به شما کمک می کند که بدانید جرثقیل تا چه حد قادر است بار را بلند نماید. کابل بالابر، بوم جرثقیل و زمین مجموعه‌ای  است که در کنار یکدیگر مثلثی را تشکیل داده و به خوبی قادر است از قسمت زاویه و طول اضلاع این مثلث جهت مشخص نمودن مقدار تحمل وزن به واسطه بالابر به کار گیرد. به منظور کسب اطمینان از مشخصات جرثقیل باید قادر باشید محاسبه ظرفیت جرثقیل را که به موقعیت خاص جرثقیل ارتباط دارد به طور صحیح انجام دهید و در این محیط از افراد متخصص مشاوره گیرید.

میزان ظرفیت باربرداری جرثقیل

به خاطر داشته باشید که همواره جرثقیل هایی وجود دارند که دارای نمودار بار هستند که به خوبی می‌ توانند با توجه به شاخص‌های مذکور به محاسبه ظرفیت جرثقیل بپردازند. به طور کلی این نمودار ممکن است با توجه به شعاع عملکرد، زاویه و همچنین طول بوم شما را متوجه سازد که باید چه میزان جرثقیل بار را بلند نماید؛ بنابراین به کارگیری این نمودار یکی از بهترین شیوه‌ها جهت محاسبه ظرفیت جرثقیل برای بلند نمودن بار‌های مختلف است.

محاسبه وزن و ابعاد جرثقیل

در نظر داشته باشید که استفاده از نمودار بار به شما کمک می کند تا به ابعاد و وزن بار در جرثقیل پی ببرید. افزون بر آن داده‌ها و اطلاعات مرتبط با وزن حمل و نقل و همچنین ابعاد فرمان را به نمایش می گذارد. در صورتی که شما در یک محیط کوچکی مشغول به فعالیت هستید اینگونه از اطلاعات بسیار حائز اهمیت است. همچنین چگونگی بارگیری جرثقیل وزن بار و اجسام، حمل و نقل، مسیر حمل و نقل و همچنین نوع مجوز برای کار بسیار موثر واقع می شود. در زمانی که نمودار بار به چشم می آید نخستین عدد در امتداد محور بالا همان وزن ناخالص یک اتومبیل است و سایر ستون‌ها بیانگر وزن یک بار برای هر یک از محور‌ها است.

همان‌گونه که بیان شد نمودار در حقیقت یکی از بهترین شیوه هایی است که وزن مخصوصی که یک جرثقیل به خوبی قادر است تا آن را هم نماید نشان دهد. لازم به ذکر است که همواره بایستی به دنبال اندازه گیری حداکثری ظرفیت با کوتاهترین بالابر باشید، به طور معمول این فرایند از قسمت پشت جرثقیل معین بوده و به طور کامل کشیده شده است.
پیش از این که به محاسبه ظرفیت جرثقیل بپردازید حتماً باید ابزارآلات ویژه‌ای را که می خواهید آنها را مورد استفاده قرار دهید شناسایی نمایید مالکان جرثقیل بایستی نسبت به نوع جرثقیل آگاهی کافی داشته باشند. توصیه ما به مالکان جرثقیل که نسبت به محاسبه ظرفیت جرثقیل آگاهی کافی ندارند این است که پیش از به کارگیری جرثقیل بهتر است با افراد متخصص در این حوزه مشورت نمایند.

سخن پایانی:

با توجه به نوع ویژه جرثقیلی که می خواهید آن را برای انجام امور مختلف به کار گیرید این قطعه از ماشین آلات امکان دارد یک نمودار بار خوبی داشته باشد که شما را قادر می‌ سازد تا به محاسبه ظرفیت جرثقیل بپردازید؛ البته ممکن است این محاسبه ظرفیت جرثقیل بدون انجام محاسبات گسترده صورت گیرد. اپراتور‌های جرثقیل بایستی این مسئله را مورد بررسی قرار دهند که آیا دستگاه از راهنما برخوردار است و پیش از انجام هر کاری به راهنما مراجعه نمایند.
به طور کلی در صورتی که ابزارآلات را بطور صحیح شناسایی نمایید این مسئله خود در موفقیت شما بسیار کمک می کند اما در صورتی که کار جرثقیل را به تازگی آغاز نموده اید حتماً با افراد متخصص در مشورت‌های لازم را بگیرید و بدانید در صورتی که کوچک ترین خطایی به هنگام محاسبه ظرفیت جرثقیل پیش آید حتماً نیاز به تعمیر پیدا خواهد کرد که این مسئله ممکن است هزینه زیادی را برایتان به دنبال داشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)