جرثقیل یکی از بزرگترین و پرکاربردترین ماشین آلات سنگین، در صنایع مختلف محسوب می شود. یعنی جرثقیل و لوازم یدکی این ماشین غول پیکر، با هدف بالا و پایین بردن اجسام سنگین استفاده می گردد. در واقع کاربردی ترین لوازم یدکی جرثقیل چنگک آن است که برای گرفتن و حمل کردن اجسام به کار برده می شود. در ادامه این مقاله در رابطه با انواع لوازم یدکی جرثقیل و کاربرد هر یک، مطالبی را ارائه می دهیم پس جهت کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.
در یک تعریف کلی می توان گفت لوازم یدکی جرثقیل مانند یک دکل است که ارتفاع آن بسیار زیاد است،این ماشین بزرگ قابلیت بالا بردن اجسام که در ارتفاع نیاز هستند را دارد. لوازم جانبی جرثقیل دربرگیرنده ی بدنه،چنگک،قرقره ها،موتورو…خواهد بود.
اصولا جرثقیل‌ها دریک طبقه بندی به سه دسته تبدیل می شوند. جرثقیل‌های ثابت،متحرک و سقفی. هریک از مدل‌های این دستگاه دارای لوازم یدکی مخصوص به خود است. جرثقیل‌های سقفی معمولا در محیط‌ های دارای سقف مانند سالن،مورداستفاده قرارمی گیرند. بر اساس بررسی‌های اخیر ثابت شده است که کیفیت در لوازم یدکی جرثقیل، باعث کیفیت و مرغوبیت در عملکرد جرثقیل خواهد شد.

انواع لوازم یدکی جرثقیل

ماشین عظیم الجثه جرثقیل متشکل از لوازم و قطعات جرثقیل بسیار زیادی است در اینجا سعی داریم برخی از این قطعات را برای شما توضیح دهیم.

  • پل: ابزاری است که باعث اتصال بالابر‌ها به یکدیگر و نگهداری چرخ دستی می‌گردد، پل نام دارد. در واقع این قطعه به عنوان اجزاء اصلی جرثقیل که در عرض این دستگاه تعبیه شده است معرفی می گردد. ممکن است پول به صورت یک یا دو تیر در شکل جعبه طراحی شود این طراحی پل با توجه به فعالیت‌های کاری و نوع جرثقیل تعیین می گردد.
  • ستون: ستون‌ها بخشی از اجزای جرثقیل هستند که به منظور پشتیبانی از این ماشین عظیم الجثه طراحی می‌شوند. البته طول ستون‌ها با توجه به محیط مورد نظر کاربر و این که بالابر تا چه حد می تواند اجسام را بالا ببرد تعیین می گردد. معمولاً جرثقیل‌های دارای شیب یک ستون دارند، اما جرثقیل‌های سقفی متناسب با نیاز پشتیبانی خود از تعدادی ستون بهره‌مند هستند. به طور معمول ستون‌ها به منظور پشتیبانی از شبکه بالابر جرثقیل مورد استفاده قرار می گیرد. همان گونه که گفته شد جرثقیل دارای لوازم جانبی فراوانی است در ادامه برخی از این لوازم را برای شما عنوان خواهیم نمود.
  • قلاب: جرثقیل از جمله ضروری ترین ابزار برای نگهداری و آزاد کردن بار و اجسام محسوب می شود، در واقع بار به وسیله ی قلاب به بالابر آخری وصل شده و به عنوان مهمترین اجزاء جرثقیل‌های سقفی به حساب می آید. این قطعه از جرثقیل‌ها در مدل‌های گوناگونی وجود دارد. بعضی از مدل‌های قلاب جرثقیل، با توجه به میزان تناژ آن ها نسبت به یکدیگر تفاوت هایی دارند و این ابزار بیشتر برای جرثقیل‌های بسیار بزرگ مورد استفاده قرار گرفته و معمولاً در جرثقیل‌های سقفی یا دروازه ای، قلاب به صورت قرقره هایی با هدف رفت و برگشت سیم‌بکسل وجود دارند. در واقع این کار قابلیت میزان بارکشی جرثقیل‌ها را بیشتر می کند.
  • بالابر: بالابرها در جرثقیل، از جمله مهمترین لوازمی هستند که با هدف بالا بردن و یا پایین آوردن بار، به وسیله‌ی زنجیر یا طناب‌های سیمی اجسام را در بالا بردن سیستم‌های بالابر نگهداری می کنند. این قطعه معمولاً به وسیله ی برق، دست و یا هوای فشرده امکان فعالیت دارد.
  • پمپ هیدرولیک: اکثر بخش‌های گوناگون جرثقیل‌های متحرک به وسیله ی فشار هیدرولیکی قابلیت جابجایی و حمل اجسام سنگین را دارند.
    در واقع پمپ هیدرولیک همان وسیله‌ای است که فشار مورد نیاز را در این سیستم تامین می نماید.
  • بوم: یکی از مهمترین ابزار و لوازم جرثقیل بوم آن است،چون توسط بوم، دستگاه جرثقیل می تواند به اهداف اصلی خود برسد. اهمیت بوم در حدی است که مدل جرثقیل با توجه به آن تعیین می گردد. معمولاً جنس بوم یا تلسکوپ جرثقیل، از فولاد و سایر آلیاژهای آن است. این وسیله توسط هیدرولیک به شکل خشاب‌های تو در تو در داخل یکدیگر تنظیم شده اند.
    در واقع اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه غول پیکر جرثقیل، قطعات آن معرفی می گردد، که هر یک از این قطعات با هدف خاص و کاربرد جداگانه‌ای در دستگاه تعبیه شده اند. البته توجه داشته باشید که هر کدام از قطعات جرثقیل خود شامل لوازم جزئی تر و متفاوت تری نیز خواهد بود.
  • بدنه جرثقیل: بدنه‌ی جرثقیل شامل بوم، جک‌ها و سایر لوازم مکانیزم است که به این دستگاه عظیم وصل شده و جرثقیل را به وجود آورده‌اند.
    جرثقیل‌ها از چند مدل فلز و آلیاژی سبک وزن که دارای استحکام و مقاومت زیادی است به وجود آمده اند. بدنه مدل‌های مختلف جرثقیل با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال: بعضی از این دستگاه‌ها دارای بوم بلند و اکثر آنها اتاق فرمان در کنار جرثقیل تعبیه شده است. جرثقیل دستگاه بسیار بزرگی است که اجزای تشکیل دهنده ی آن بسیار زیاد است و هر یک از بخش‌های این دستگاه نیز، به طور جداگانه شامل قطعاتی کوچکتر با کاربرد ویژه تری خواهد بود. یکی از اجزای اصلی جرثقیل ها، دنده ی آن است که این قطعه در زیر کابین، با هدف چرخش آن و راحتی این دستگاه برای چرخش در زاویه‌های مختلف تعبیه شده است. دنده یکی از معمولی ترین بخش‌های جرثقیل‌های کامیونی محسوب می شود.
  • چرخ دستی: مهمترین فعالیت چرخ دستی، پشتیبانی و دفاع از بالابر، در امتداد پل جرثقیل خواهد بود. در واقع این قطعه از جرثقیل متناسب با پل در حرکت است.

سخن پایانی:
یکی از سودمندترین ماشین آلات ساختمانی که با هدف بالا بردن اجسام و بارهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد، جرثقیل‌ها هستند. این ماشین آلات غول پیکر، اجسام سنگین را به واسطه‌ی نیروی بالابر در ارتفاع مورد نیاز آن قرار می دهند. علاوه بر مواردی که در طی این مقاله گفته شد، جرثقیل‌ها شامل بخش‌های اصلی دیگری همچون؛ میخ،زنجیر1، طناب و سیم هستند؛ که کلیه این قطعات با هدف انجام کارهای گوناگون نقش مهمی را در این سیستم ایفا می کنند. با توجه به مدل جرثقیل، ممکن است کلیه ی اجزای سازنده ی جرثقیل‌ها در همه آن ها ضروری نباشد.

5/5 - (1 امتیاز)